Sayıştay’ın CHP’li Antalya Büyükşehir Belediyesi ile ilgili kontrol raporunda çok sayıda yöntemsiz süreç tespit edildi. Raporda, adrese teslim ihaleler, iptal edilen şenlik için yapılan ödemeler, konser olmadan konsere ödenen paralar, işçi alımı, tasarruf önlemleri hiçe sayılarak alınan ikram çiçeklere kadar birçok başlıkta mevzuata alışılmamış uygulamaya yer verildi.
Sayıştay’ın Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı 2023 yılı kontrolünde yer alan kimi bulgular şöyle: 67.500.000 TL mukavele bedelli “Antalya Büyükşehir Belediyesi 2023 Yılı Şenlikleri Organizasyonu” işinin ihale sürecinde ve mukavelenin yürütülmesi evresinde yanlışlı süreçler tespit edilmiş. Birbirinden bağımsız ve farklı tarihlerde olan tertipler bir ortada ihale edilerek rekabet engellenmiştir. İptal edilen 60. Antalya Altın Portakal Sinema Şenliği için ödeme yapılmış. Belediye tarafından zelzele bölgesinde kullanılmak üzere 4. 150.000 TL dengeli taşınabilir afet uyum dorsesi alındığı, lakin dorsenin trafik tescil tarihinin 21.06.2023 olduğu ve zelzele bölgesinde kullanılmadığı belirlendi.
PARALAR PEŞİN ÖDENMİŞ
Belediye tarafından direkt teminle gerçekleştirilen ve toplam meblağı 9.397.760 TL olan 5 adet konser hizmeti alımında, hizmetin ifasından evvel kabul süreçlerinin ve ödemelerin yapıldığı görülmüş. Kontrollerde, rastgele bir taşıt kiralama mukavelesi olmadığı hâlde belediye tarafından kiralanan taşıtların ona ilişkin şirketlerince kullanıldığı ve kiralama masraflarının birebir bütçeden ödendiği tespit edilmiş.
BELEDİYENİN ÇİÇEK AŞKI
Antalya Büyükşehir Belediyesi Özel Kalem Müdürlüğünün yapmış olduğu mal ve hizmet alımlarında mevzuata terslikler tespit edilmiş. Belediye tarafından temsil, ağırlama, merasim, fuar ve tanıtma sarfiyatları dâhilinde yapılan çiçek ve çelenk alımlarının tasarruf önlemlerine karşıt gerçekleştirildiği ve bu alımların açık ihale yordamıyla yapılması gerekirken pazarlık yöntemi ve direkt teminle yapıldığı görülmüş. Yapılan incelemeler sonucunda; belediye tarafından 2023 yılı içerisinde açılış, düğün, şenlik, tertip, cenaze merasimleri ve özel günlere ait Belediyeyi temsilen KDV hariç 1.792.440 TL çiçek ve çelenk alımı yapıldığı, bu alımların 482.190 TL’lik kısmının 4 modül hâlinde ve direkt teminle, 1.310.250 TL’lik kısmının ise pazarlık tarzıyla tek bir firmadan gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. KDV hariç toplam fiyatı 1.792.440 TL olan çiçek ve çelenk alımının açık ihale ile gerçekleştirilmesi gerekirken, kesimlere bölünerek nakdî limitler dâhilinde direkt temin ve pazarlık yordamıyla gerçekleştirilmesi soncunda ise Kamu İhale Kanunu’na alışılmamış hareket edilmiş.
BİN 442 ALIMDA TIPKI OYUN
Belediyenin işçi alımından sorumlu İnsan Kaynakları Anonim Şirketi tarafından vücut çalışanı, paklık personeli, filit (haşere ilaçlama) personeli vb. isimler altında alınan çalışanın alımdan kısa bir müddet sonra meslek kodları ile fiyatları değiştirilerek farklı unvanlarla, farklı ünitelere nakillerinin yapıldığı görülmüş.
Belediye tarafından 2019-2023 yılları ortasında yapılan işçi alımlarında; gereksinim duyulan çalışana ait ilanlarındaki çalışanların alımı yapıldıktan kısa bir müddet sonra fiilen diğer ünitelerde ve öbür vazife unvanı altında çalıştırıldıkları görülmüştür. Bu halde alımı yapılıp daha sonra yeri ve unvanı değiştirilen toplam işçi sayısının 1.422 adet olduğu tespit edilmiş.
Örneğin Etraf Sıhhati Şube Müdürlüğüne filit çalışanı ismi altında (yani haşere ilaçlamasında kullanılmak üzere) işçi alımları yapılmış fakat alınan işçi alımdan çok kısa bir mühlet sonra başka ünitelere mühendis, hemşire, güreşçi, büro memuru olarak görevlendirilmiş. Benzeri formda farklı üniteler için vücut çalışanı ve paklık emekçisi alımları yapılmış lakin alınan işçiler yeniden çok kısa bir mühlet sonra öteki ünitelerde tekniker, mühendis, arkeolog, güreşçi antrenörü hatta tiyatro oyuncusu ve öğretmen olarak kaydırılmış.